شرکت فرگان

معرفی قابلیت ها و توانمندیهای شرکت فرگان و ارائه راهکارهای نوین بهینه سازی

دی اریتور( هوازدا):

دی اریتور یا هوازدا بمنظور پیش گرم نمودن آب ورودی دیگ و حذف گازهای نامحلول اکسیژن و دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می گیرد. در دیگهای بخار توصیه می گردد جهت جلوگیری از پدیده شوک حرارتی در بویلرها همواره از وارد نمودن آب با دمای پاپپن به داخل دیگ پرهیز گردد زیرا این عمل علاوه بر کاهش راندمان و ظرفیت بخار دهی دیگ در اثر تماس متناوب آب سرد با سطوح گرم انتقال حرارت، از عمر لوله ها و کوره ها می کاهد. هم چنین از آنجا که اکسیژن محلول در آب همواره از عوامل خورنده سطوح انتقال حرارت در بویلرها می باشد لذا توصیه می گردد با افزایش دمای آب ورودی به داخل دیگ از این اکسیژن کاسته شود.هر چه گاز دی اکسید کرین موجود در آب بیشتر شود PH آب دیگ کاسته شده و محیط خاصیت اسیدی پیدا می کند که این خود یکی از عوامل افزایش سرعت خوردگی در بویلرها خواهد بود.

بمنظور تقلیل گازهای نامحلول در آب می توان با افزایش دمای آب میزان حلالیت را به میزان قابل قبولی کاهش داد. میزان حلالیت گازهای در آب با دما رابطه معکوس دارد. هرچه دمای آب دی اریتور به 100 درجه سانتیگراد نزدیکتر باشد میزان گازهای محلول در آب به 0 PPm نزدیکتر می شود.

بمنظور افزایش دمای آب دی اریتور از بخار تولیدی دیگ استفاده می کنند. بدین معنی که بخشی از بخار دیگ را متناسب با ظرفیت دی اریتور، میزان کندانس برگشتی و آب تغذیه جایگزین شده ، پس از تقلیل فشار به قسمت پایین برجک دی اریتور وارد می کنند همچنین آب ورودی از مخزن کندانس را از نازل بالای برجک بر روی سینی های انتقال حرارت و انتقال جرم درون برجک می ریزند. آب از سمت بالا بر روی سینی ها ریخته و بخار از سمت پایین به بالا حرکت نموده( جریان معکوس) و در روی سینی ها فرایند انتقال جرم و انتقال حرارت انجام می شود به عبارت ساده تر پس از عبور آب از روی سینی ها دمای آن بالا رفته و گازهای نامحلول آن کاسته می شود.

در روی بدنه مخزن دی اریتور نیز یک عدد نازل بخار پیش گرمکن در نظر گرفته شده که در مواقع اضطراری و زمانهایی که دمای آب دی اریتور کاهش یافت با تزریق مستقیم بخار بدرون مخزن بتوان دمای آب را تا حد قابل قبول افزایش داد.

لازم است نصب دی اریتور در ارتفاع مناسب و با فاصله محاسبه شده از پمپ بویلر انجام پذیرد تا از کاویتاسیون احتمالی جلوگیری بعمل آید.فشار کار دی اریتور در حدود 0.5 بار در نظر گرفته شده تا قابلیت تولید آب حدود 100 درجه سانتیگراد را دارا باشد.


برچسب‌ها: دی اریتور, هوازدا, پیش گرم کن, سینی ها, برجک
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم بهمن 1391ساعت 15:17  توسط محسن مدنی  | 

توربولاتور در ديگ هاي بخار

مقدمه

ديگ هاي آب داغ و بخار لوله آتشي (فايرتيوب)يكي از منابع اصلي توليد حرارت در صنايع و ساختمانها مي باشند. راندمان ديگ هاي لوله آتشي بسته به طراحي و مشعل مورد استفاده بين 65 تا 85 درصد است.

به عبارتی 15تا35 درصد انرژي وارد شده به بويلر از طریق دودکش به هدر مي رود. راهكارهاي مختلفي جهت بازيافت حرارت از دودكش پيشنهاد شده اند كه تاكنون به دلايل اقتصادي ( هزینه ها و مدت زمان نصب ) مورد اقبال عمومي قرار نگرفته اند.روشهاي معمول افزايش راندمان مبتني بر بازيابي انرژي خروجي همراه دود واستفاده از آن جهت پيش گرم كردن آب يا هواي ورودي به بويلر است. توربولاتورها ميزان انتقال حرارت از دود به آب داخل بويلر را افزايش داده و  دماي خروجي دود را كاهش می دهند که در نتيجه راندمان بويلر افزايش می يابد.


 

تاريخچه

پيشينه تاريخي استفاده از توربولاتور در بويلرها به سال1896 در انگلستان باز مي گردد. در اين سال در تحقيقي نشان داده شد كه با استفاده از توربولاتور نوار پيچانده (Twisted tape) مي توان مصرف زغال سنگ را در بويلر لوله آتشي 2/18 درصد كاهش داد.

استفاده از توربولاتور ازاوايل قرن بيستم در انگلستان معمول گرديده است به گونه ای که هم اكنون در بسياري از كشورهاي دنيا توربولاتور بعنوان بخشي جدايي ناپذير از بويلر درآمده است

اصول كاركرد

در بويلرهاي فايرتيوب ، سوخت پس از احتراق در كوره ، وارد لوله هاي دود(smoke tubes) مي گردد. محصولات احتراق در عبور از اين لوله ها ، حرارت خود را به آب بيرون لوله ها منتقل مي كنند و سرانجام از طريق دودكش خارج مي شوند. بيش از نيمي از انتقال حرارت بويلر از طريق لوله هاي دود صورت مي پذيرد.

جريان دود در لوله هاي يك جريان توسعه يافته با پروفيل سرعت مستقيم است كه لايه مرزي ياد شده كه سرعت خيلي كمتري نسبت به جريان اصلي دارد به مثابه يك عايق حرارتي بين جداره لوله و حجم اصلي جريان قرار مي گيرد و ميزان انتقال حرارت را كاهش مي دهد. همچنين دوده های ناشی از احتراق با قرار گرفتن در اين لايه كم سرعت ، فرصت نشستن بر روي جداره لوله را پيدا مي كنند.

توربولاتور وسيله مكانيكي ثابتي است كه در جريان سيال قرار گرفته وبا ايجاد اغتشاش در جريان و از بين بردن لايه مرزي ، ضريب انتقال حرارت را افزايش داده و از رسوب دوده بر روي سطح داخلي لوله جلوگيري مي كند. همچنين توربولاتور مسير عبور جريان دود در لوله را طولاني تر نموده ، دود مدت زمان بيشتري در تماس با سطح تبادل حرارتي قرار مي گيرد ودر نتيجه ميزان انتقال حرارت افزايش مي يابد.

انواع توربولاتور

انواع مختلفي از توربولاتورهاي داخل لوله اي براي بويلرها ارائه شده اند عبارتند از :

-نوار پيچانده(Twisted tape)

معمول ترين نوع توربولاتور مي باشد ضريب انتقال حرارت داخل لوله را تا 3/5 برابر افزايش مي دهد ودر عين حال افت فشار اضافي چنداني به سيستم تحميل نمي كند.

-نوارخميده(Bent strip)

افزايش ضريب انتقال حرارت تا 7 برابر گزارش شده است ولي به دليل افت فشار بالا(تا حد 300 درصد افت فشار لوله خالي )موارد استفاده از آن محدود است.

-نوار چين دار(Corrugated strip)

افزايش ضريب انتقال حرارت تا 5 برابر گزارش شده است ولي به دليل افت فشار بالا (تا حد 300 درصد افت فشار لوله خالي) استفاده از آن نياز به دقت و محاسبات خاص و در صورت امكان تعويض فن دمنده مشعل دارد

 -فنري(Helix wire)

افت فشار كم ، سهولت توليد همراه با 2 برابر كردن ضريب انتقال حرارت اين نوع توربولاتور را در رتبه دوم مصرف پس از نوار پيچانده قرار داده است

جنس توربولاتور با توجه به محل قرارگيري آن (پاس2 يا 3) و دماي كاركرد از استنلس استيل نسوز ، آلومينيوم آلياژي مخصوص و یا کربن استیل مي باشد. در ادامه اين مقاله توجه خود را به معمولترين نوع توربولاتور يعني نوارپيچانده معطوف مي نمائيم.

طراحي توربولاتور

با قرار گرفتن توربولاتور در لوله هاي دود ، افت فشاري در مسير دود ايجاد مي گرددكه چنانچه اختلاف فشار ايجاد شده توسط فن مشعل ودودكش نتواند بر آن فائق آيد ، دود نمي تواند از بويلر خارج شده ، مشعل پس زده و خاموش مي شود.

نتيجه گيري

استفاده از توربولاتور در كليه ديگهاي فايرتيوب توصيه مي شود ولي انتخاب نوع و نيز طراحي آن با ملاحظات فني دقيق همراه است كه بايد توسط كارشناسان خبره انجام پذيرد .چنانچه از ابتدا طراحي بويلر مبتني بر استفاده از توربولاتور صورت گير، .نتيجه بدست آمده بسيار بهتر خواهد بود توربولاتور را مي توان براي بويلرهايي با سوخت گاز وگازوئيل به كار برد ولي استفاده از آن در بويلرهاي مازوت سوز توصيه نمي شود.

جدول میزان صرفه جویی در دیگهای بخار و آبگرم:

با عنایت به توضیحات ارائه شده در قسمت فوق مبنی بر نصب توربولاتور بر روی بویلرهای بخار و آبگرم و اثر آن بر کاهش مصرف سوخت جدول زیر شامل متر مکعب کاهش مصرف سوخت در طول یک سال و مبلغ صرفه جویی شده در مصرف گاز مشعل بویلر مذکور با فرض 5 درصد صرفه جویی با نصب توربولاتور و ۸ ساعت کارکرد مداوم بویلر در طول شبانه روز و ۲۶ روز کاری در ماه و ارزش حرارتی سوخت گاز به میزان 9200 کیلوکالری در متر مکعب و قیمت گاز در سال جاری معادل با  700 ریال در هر متر مکعب و ارزش حرارتی سوخت گازوئیل ۸۴۶۰ کیلوکالری  در لیتر و قیمت گازوئیل در سال جاری معادل با ۳۵۰۰ ریال محاسبه و ارائه گردیده است .

جدول صرفه جویی انجام شده در بویلرهای بخار

جدول میزان صرفه جویی پس از نصب توربولاتور در بویلرهای بخار

جدول صرفه جویی انجام شده در بویلرهای آبگرم

جدول صرفه جویی در بویلرهای آبگرم با نصب توربولاتور

 

نحوه عملکرد توربولاتور و اثر آن بر حرکت جریان دود در مسیر لوله ها:

اثر توربولاتور بر حرکت جریان دود درون لوله های بویلر

توربولاتور به سرعت و راحتی بر روی بویلر نصب شده و میزان صرفه جویی ایجاد شده با توجه به مقایسه دمای دودکش پیش و پس از نصب توربولاتور امکان پذیر است.

هر ۱۲ درجه کاهش دمای دودکش معادل با ۱ درصد افزایش راندمان در بویلر است.

جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر ، اخذ قیمت و سفارش گذاری توربولاتور با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس مدیر فروش ما: خانم سام خانیانی 76 96 720 0935

                                                                                                                              

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن 1391ساعت 16:36  توسط محسن مدنی  | 

مخزن کندانس:

از آنجا که آب استفاده شده در سیستم های بخار همواره آبی است که دیگر نیازی به تصفیه، پیش گرم نمودن و رسوب گیری نداشته لذا همواره طراحان خطوط بخار را بگونه ای طراحی می کنند که در انتهای خطوط انتقال بخار و پس از اخذ انرژی کامل بخار در دستگاه ها، بخار را بصورت کندانس با تله بخار جمع آوری نموده و سپس به سیکل تولید بخار باز می گرداند. بدلیل اینکه آب کندانس برگشتی دچار فشار می باشد لذا لازم است پیش از هر چیز آب تحت فشار وارد مخزنی به نام مخزن کندانس گردد. در این مخزن آب وارد شده از یک سیستم فشار شکن داخلی مخزن عبور کرده و فشار آن به حداقل میزان ممکن تقلیل خواهد یافت.لازم به ذکر است هر چه فشار آب ورودی به مخزن کندانس بیشتر باشد درصد تبدیل شدن آن به بخار افزایش خواهد یافت. در مخزن کندانس بخشی آب تحت فشار در مجاورت اتمسفر تبدیل به بخار شده و قسمت عمده آن جهت ورود به سیکل تولید بخار مورد استفاده قرار می گیرد. پیشنهاد می گردد ونت مخزن کندانس به فضای بیرون موتورخانه منتقل گردد.

اصول مخازن کندانس در چاله ای که به چاله کندانس معرف است و در سطحی پایین تر از تمامی تجهیزات موتورخانه نصب می گردد تا به روش ثقلی بتوان کندانس جمع آوری شده از تله های بخار را جمع آوری نمود.

طراحان عمدتاً، آب جبرانی خط را به مخزن کندانس اضافه می کنند تا از مخزن کندانس آب مورد نیاز بویلر بوسیله پمپ به دی اریتور و یا بویلر منتقل گردد. فضای لازم برای چاله کندانس و پمپ کندانس باید بگونه ای باشد که اپراتور براحتی بتواند به کارهای روزانه در آن بپردازد. از آنجا که آب مخزن کندانس دارای دمای بالا می باشد لذا احتمال تشکیل کاویتاسیون در آن بسیار بالا بوده لذا پیشنهاد می گردد ارتفاع مکش مناسب در پمپ متناسب با مشخصات پمپ انتخاب گردد. جهت تعیین ظرفیت مخزن کندانس لازم است اطلاعاتی مانند میزان کندانس برگشتی از خط و فشار آب کندانس ورودی( در صورت وجود) توسط مشتری به این شرکت اعلام گردد.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن 1391ساعت 15:4  توسط محسن مدنی  | 

 

مخزن بلودان

وجود ناخالصی ها در آب بویلر و دمای بالای سطوح منجر به تمرکز رسوب بر روی سطوح انتقال حرارت( لوله ها، کوره و محفظه برگشت) و همچنین سطح داخلی پوسته بویلر شده و از میزان انتقال حرات می کاهند همچنین به مرور زمان در اثر تمرکز رسوب بر روی سطوح، دمای سطوح افزایش یافته و سطوح انتقال حرارت آسیب می بینند.

بلودان فرایندی است که بوسیله آن بخشی از آب بویلرتوسط اپراتور بویلر به بیرون دیگ منتقل می شود تا از تمرکز ناخالصی های موجود در آب بویلر در هنگام تبخیر جلوگیری بعمل آید. این فرایند در زمان بندی های مشخص توسط اپراتور و یا سیستم کنترلی دستگاه ( در صورت وجود)به دو صورت اتوماتیک و دستی انجام می شود.

شایان ذکر است که آب خارج شده در فرایند بلودان با همان فشار و دمای کارکرد بویلر خواهد بود. آب تحت فشار در مجاورت اتمسفر تبدیل به بخار گشته لذا می بایست از تخلیه این آب به داخل موتورخانه جلوگیری بعمل آید. بمنظور رفع این مشکل لازم است آب بلودان وارد مخزنی تحت فشار به نام مخزن بلودان یا تانک بلودان گردد. در این تانک که فشار کارکرد آن نزدیک به اتمسفر می باشد قسمتی از آب تبدیل به بخار شده و بخش عمده آن بصورت آب باقی خواهد ماند. از آنجا که آب موجود در بلودان دارای دمای بالا( نزدیک به 100 درجه سانتیگراد) می باشد لذا تخلیه آن به درین موتورخانه مناسب نخواهد بود و امکان آسیب رساندن به اپراتور وجود خواهد داشت. جهت تعدیل دمای آب خروجی، مقداری آب سرویس به صورت اسپری به تانک بلودان اضافه می گردد تا دمای آب سر ریز شده به حد استاندارد نزدیک شود. مخزن بلودان عمدتاٌ بصورت عمودی ساخته شده و در قسمت پشت دیگ( نزدیک به شیر تخلیه) نصب می گردد. لازم است ونت بلودان حتی الامکان به فضای بیرون موتورخانه منتقل گردد.

 


+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن 1391ساعت 21:17  توسط محسن مدنی  | 

این متن خطاب هست به:

مدیران برجهای مسکونی تهران

مهندسین ساکن در مجتمع های مسکونی بزرگ

ساکنین ساختمانهای بزرگ با سیستم موتورخانه مرکزی

تمام کسانی که از پرداخت قبض های سنگین گاز خسته شدند!!!

 

دوستان و آشنایان زیادی رو می شناسم که تو ساختمانهای بزرگ زندگی می کنن و همیشه از هزینه های شارژ بالایی که بعد از هدفمندی یارانه ها می پردازند شکایت می کنند. در خصوص قبض های برقشون تونستن با تغییر لامپهای پر مصرف و جایگزین کردنش با لامپهای کم مصرف، همچنین با تغییر ایجاد کردن در الگوهای مصرفشون ( مثلا استفاده نکردن از دستگاههای پر مصرف، نظیر اتو و ماشین لباشویی و اسپیلیت، در ساعات اوج بار روز ) مبالغ قبضهاشون رو کنترل کنن و از پرداخت قبوض برق مبالغ بالا جلوگیری کنن. اما از اونجا که سیستم موتورخانه های مرکزی تابع روش و فرهنگ استفاده ساکنین از سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی هست، هرچقدر که شما اصول بهینه سازی انرژی تو منزلتون رو رعایت کنین دلیلی نداره که همسایه دیوار به دیوارتون هم مثل شما مسائل رو رعایت کنه و بر این اساس باز سر ماه که قبض گازتون میاد مجبورین مبالغ قابل توجهی رو بپردازین که شاید قسمت عمده اش متعلق به شما نباشه!

یه نکته هم هست که نباید فراموشش کرد اونم اینه که گاهی مواقع فکر میشه حالا اگه نهایتن چندصد متر مکعب هم در طول یک ماه از مصرف کم بشه چه فرقی می تونه به حال ساکنین بکنه مگه مبلغش چقدر میشه اصلاً! دوست عزیز مبالغ گاز بصورت پلکانی صادر می شه مثل تمامی قبوض حال حاضر ما! یعنی اینکه در مبالغ بالاتر همیشه شما مبلغ گاز بیشتری رو به ازای یک متر مکعب می پردازین. در شهر تهران که تو اقلیم شماره 2 قرار گرفته شرایط طبق جدول زیره !

عمدتاً دیده میشه که تو ساختمانهای بزرگ مصرف گاز تو محدوده قرمز رنگه یعنی قبوض با مبالغ بسیار بالا !!!

دامنه مصرف

250-0

350-251

450-351

550-451

650-551

750-651

850-751

950-851

1050-951

1150-1051

1250-1151

1250 به بالا

قیمت یک متر مکعب ( ریال)

300

500

700

900

1100

1600

1900

2200

2500

2800

3200

3500

 

اگه ساختمونی که توش نشستید جدید ساخته به عبارتی تو این 4 یا 5 سال اخیر ساخته شده خوب حتماً شیشه های دو جداره داره پس مبلغ قبوض گازتون خیلی مناسبتر میاد اما اگه ساختمانتون قدیمی هست و شیشه هاتون آهنیه پس همیشه مبلغ بیشتری رو باید نسبت به ساختمان بغل دستیتون بپردازین!

یه دوست دیگه ای دارم که میگه تو برجشون استخرو جکوزی شون رو بستن چون هزینه های قبض های گازشون خیلی بالا میاد تازه همه ساکنین هم از استخر استفاده نمی کنن این قضیه شده یه دردسر که حالا چه جوری قبض گاز مربوط به استخر رو بین مصرف کنندگان تقسیم کنیم! حتی با رئیس ساختمان هم استفاده کردن که کنتور جداگانه بذارن واسه دیگ استخر اما باز چون قبوض گاز پلکانی هست نمیشه درست حساب کتابهای قبوض رو انجام داد پس بهترین راه پاک کردن صورت مساله یعنی بستن درب استخر و سونا و جکوزی میشه!!!

واقعا سخته که آدم بیاد تو ساختمونی اینقدر باکلاس اما نتونه از استخرش استفاده کنه!!!

مشکل همش این نیست فصل سرد سال که سپری میشه باز در مبلغ قبض گاز تغییر چندانی ایجاد نمیشه! آخه چرا؟ خوب معلومه تازه اواخر خرداد هوا داره حسابی گرم میشه و اینجوری که باید کم کم سیستم سرمایشی رو فعال کنن. چیلرهای چند سال اخیر عمدتاً از نوع چیلرهای جذبی شده اونم از انواع چیلرهای جذبی آبگرم و ندرتاً هم چیلرهای جذبی بخار! این قضیه باعث میشه که به محض روشن شدن چیلرها لازمه که بازم گاز مصرف بشه تا آبگرم و یا بخار ژنراتور چیلرها تامین بشه! به عبارتی بازم قبض های سر به فلک کشیده در فصول گرم سال.

با یه نگاه ساده به قیمت گاز تو فصول گرم سال میشه فهمید که تو این فصول حتی اگه گاز کمتری مصرف کنی بازم باید مبالغ گاز زیادی رو پردازی!

دامنه مصرف

45-0

95-46

145-96

195-146

245-196

295-246

345-296

395-346

445-396

495-446

545-496

مازاد بر 545

قیمت یک متر مکعب ( ریال)

700

900

1200

1600

2000

2200

2500

2800

3000

3200

3400

3500

 

یه دوست دارم که تو یکی از برجهای زعفرانیه زندگی می کنه از مبالغ گازش تو فصول گرم سال پرسیدم سرش رو تکون داد و گفت که تو ساختمون ما تو تابستون پارسال تصمیم گرفتن که دیگه چیلرها و هواسازها رو روشن نکن و این قضیه باعث شده تا مجبور بشن واسه یه ساختمون 160 متریشون 4 تا اسپلیت بخرن! بهش گفتم اینجوری راضی هستی؟ سرشو تکون داد و گفت لا اقل میدونم پولی رو می پردازم که بابتش خودم مصرف کردم!!!

به یکی از دوستانم گفتم با این وضعیت قبوض و پول شارژ تا به حال شده یه فکری بکنین و یه راهکار استفاده کنین که مصرف گازتون کمتر شه! یکیشون  که تو هیات مدیره بود گفت : آره خوب! ما تو جلسمون خیلی صحبت کردیم و نظرات چند تا از مهندسین هیات مدیره این راه حل ها بود:

-         سیستم هوشمند که بتونه متناسب با دمای محیط دمای دیگ رو کاهش بده و از مصرف گاز صرفه جویی کنه

-         چاپ بروشورهای مختلف در خصوص توصیه های صرفه جویی تو واحد های مختلف

-         تغییر شیشه های تک جداره و یا آهنی به شیشه های دو جداره

-         استفاده از درزگیرها برای درب و پنجره های آهنی

-         عدم استفاده از شومینه در واحد ها

-         نصب شیر ترموستاتیک رو مسیرهای پره های شوفاژ

به دوستم گفتم که این راه حل ها که خیلی هم خوبن پس با اجرای اونا عملا مشکل قبوض گاز بالاتون حل شده و عملا دیگه دغدغه هاتون کمتر شده.

لبخندی بهم زد و گفت:

اولا بعضی از این راه حل ها اونقدر هزینه به ساکنین تحمیل می کردن که هیات مدیره با هاشون موافقت نکرد. بعضی از راهکارها نیز که هزینه چندانی نداشت مثل درزگیرها و بروشور اجرایی شد ولی خیلی هم اثر بخش نبود.

برخی از راهکارها هم که هزینه نسبتاً قابل قبولی داشت اجرایی شد ولی عملاً زیاد دوم نیاورد چون برخی از ساکنین احساس نارضایتی از دمای محل سکونتشون کردند و گفتند دلشون نمی خواد مجبور شن تو خونه هاشون لباس گرم بپوشن پس عملاً عمده راهکارها با شکست مواجه شدو بازم همون قبوض بالا سر ماه ماحصل تمامی تلاشهامون شد!

از این قبیل حرفها رو تو ساختونهای زیادی که بابت بازدید رفته بودم شنیدم پس تصمیم گرفتم تو این وبلاگ بعد از بکارگیری فراوان راهکارهای مختلف چند تا راهکار رو که بارها و بارها مورد استفاده قرار دادم و جواب گرفتم به شما هم توصیه کنم.

واسه اینکه یه جوری این مطلب رو بنویسم که تمام مخاطبین این متن بتونن بخونن و متوجه بشم به چند صورت نوشتمش! هدف استفاده همگانی هست!

تمامی راهکارهایی که در بالا ازشون یاد کردیم همشون ایجاد تغییر تو محل مصرف انرژی بودن لذا از اونجا که فرهنگ استفاده آدما با هم فرق می کنه چیز عجیبی نیست که براحتی با شکست مواجه بشه! در ضمن اگه روی تولید کننده انرژی بخوایم تغییر ایجاد کنین مثلا دمای دیگ رو کم کنیم که مصرف گاز با این تغییر کمتر بشه باز مشکل حل نمیشه چون فاصله ساکنین و طبقات تا دیگ متفاوت هست و لذا دمایی که به مصرف کننده طبقه آخر میرسه در اثر اتلاف حرارتی  خیلی پایین هست!

اما راهکار توصیه شده توسط شرکت فرگان:

راهکار اول:

در ساختمانهای بزرگ و برجهای مسکونی سر به فلک کشیده عمدتاً دیگهای فولادی مصرف میشه. پس راهکاری که پیشنهاد می دهیم صرفا برای دیگهای فولادی قابل استفاده هست و در دیگهای چدنی استفاده نمی شود.

در دیگها عمدتاً حدود 20 الی 30 درصد انرژی از طریق دودکش به محیط اتلاف می شود. حالا اگر ساختمان برج بلند و مرتفع باشد( مثلاً بیش از 15 طبقه) این اتلاف بیشتر هم می شود. چون دودکش مثل یک مکنده عمل کرده و انرژی درون دیگ را به راحتی به بیرون منتقل می کند. این پرت انرژی زمانی بیشتر هم می شود که مشعل دیگ وقتی دمای دیگ به دمای ترموستات تنظیم شده رسید، خاموش گردد. از آنجا که ارتفاع ساختمان بلند است بمحض خاموش شدن مشعل دودکش مانند یک مکنده عمل کرده و گازهای داغ داخل دیگ را به بیرون دیگ منتقل می کند. نتیجه اش هم پایین آمدن دمای دیگ و روشن شدن سریع مشعل و مصرف گاز بالاست.

در این شاید بنظر برسد که می توان با نصب یک دمپر و بستن آن در زمان خاموش شدن مشعل از اتلاف حرارتی جلوگیری کرد. اما مساله به این سادگی ها نیست! زیرا اولاً عملکرد دمپر باید با عملکرد مشعل یکسان سازی گردد. یعنی اینکه وقتی که مشعل روشن می شود حتما باید دمپر باز گردد. همچنین در زمان روشن شدن مشعل سلسه مراتبی لازم است انجام پذیرد بدین معنی که نخست دریچه هوای مشعل باز شده و پیش از جرقه و ورود گاز ، فن مشعل روشن شده و کار تخلیه هوای داخل دیگ و یا احتمالاً گازهای نشت یافته به داخل دیگ را انجام دهد. حال اگر در این مرحله دمپر دودکش باز نشود و گازهای نشت نیافته خارج نشوند احتمال انفجار در زمان جرقه مشعل وجود خواهد داشت.

توصیه شرکت فرگان، استفاده از تکنولوژی توربولاتور است. اما توربولاتور چیست؟

به زبان مهندسی:

توربولاتور وسيله مكانيكي ثابتي است كه در جريان سيال قرار گرفته وبا ايجاد اغتشاش در جريان و از بين بردن لايه مرزي ، ضريب انتقال حرارت را افزايش داده و از رسوب دوده بر روي سطح داخلي لوله جلوگيري مي كند. همچنين توربولاتور مسير عبور جريان دود در لوله را طولاني تر نموده ، دود مدت زمان بيشتري در تماس با سطح تبادل حرارتي قرار مي گيرد ودر نتيجه ميزان انتقال حرارت افزايش مي يابد.

به بیان ساده :

توربولاتور( مغشوش کننده) یه پره مارپیچه ( درست عین مغزی چرخ گوشت) وقتی تو دیگ نصبش می کنید باعث میشه دود تو مسیر مستقیم حرکت نکنه و دائما تو لوله بچرخه( مثل خان تفنگ) و در اثر چرخش با سطح لوله برخورد بیشتری پیدا کنه و این جوری دماشو کامل از دست بده! به عبارتی با نصب این قطعه تو دیگ، دمای دودکش به میزان قابل توجهی پایین میاد و این یعنی اینکه دود کاملا انرژیشو از دست می ده و سپس دود با دمای پایین از دودکش خارج میشه. یه جوریایی یعنی اینکه ما تو مسیر حرکت دود یه مقاومت ایجاد می کنیم تا دود سریع از دیگ خارج نشه. با وجود این قطعه حتی وقتی که مشعل خاموش میشه چون یه مقاومت تو مسیر دود وجود داره دود براحتی از دودکش خاموش نمیشه و لزومی به روشن شدن سریع مشعل نیست.

اما این راهکار چقدر می تونه موثر باشه؟

تو مواردی که تو برج ها نصب شده و اندازه گیری شده بیشترین اثر رو وقتی دیدیم که ارتفاع برج زیاد بود. این راهکار که سالهاست( شاید بیش از 120 سال) تو دنیا داره استفاده میشه، بین 5 تا 12 درصد صرفه جویی انرژی بدنبال داره!

نصب این قطعه براحتی و در کمتر از 2 ساعت بر روی دیگ انجام می پذیرد و پس از نصب و با روشن شدن مشعل می توان کاهش دمای دودکش را به میزان قابل توجهی مشاهده و اندازه گیری نمود. کاهش هر  12 درجه دمای دودکش معادل افزایش راندمانی معال با 1 درصد می باشد.

قیمت این قطعه مناسب بوده و متناسب به میزان افزایش راندمان در دیگی که نصب شده  بین 6 ماه تا یکسال هزینه هاش بر می گرده.

راهکار دوم:

راهکار دوم که حتی تو دیگهای چدنی هم قابل استفاده است، راهکار بررسی وضعیت مشعل و تنظیم نسبت هوا به سوخت آن و تنظیم مشعل با استفاده از آنالیزور احتراق است. با استفاده از این روش می توان میزان هوای اضافه در محصولات احتراق را به حد استاندارد کاهش داد این مساله باعث می شود راندمان احتراق مشعل افزایش یافته و مصرف سوخت آن کاهش یابد. توصیه می شود در فصول مختلف سال بدلیل تغییر در چگالی هوا تنظیم مشعل انجام شود.

 

دو راهکار شرکت فرگان بگونه ای هستند که نه دمای دیگ در آنها کاهش یافته و نه تغییری در محل مصرف برای مصرف کننده لازم است انجام پذیرد. بلکه در این روش دمای دیگ ثابت مانده و صرفاً با ایجاد این روشها راندمان دیگ را افزایش می دهیم و با نرخ ثابت مصرف انرژی در واحدها، میزان جذب انرژی را در دیگ افزایش داده و مصرف گاز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهیم.

جهت بهره برداری و استفاده از روش های پیشنهادی و موثر شرکت فرگان، با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس مدیر فروش ما: خانم سام خانیانی 76 96 720 0935

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم بهمن 1391ساعت 23:14  توسط محسن مدنی  | 

1- جایگزینی مشعل های اتمسفریک با مشعل های دمنده دار راندمان بالا

2- تعویض عایق لوله ها و استفاده از عایق با ضریب انتقال حرارت پایین

3- بررسی و ترمیم نسوزکاری دیگ

4-جایگزینی بویلرهای فولادی 2 مرحله ای (شعله برگشتی) با بویلرهای فولادی 3 مرحله ای

5- جایگزینی بویلرهای فولادی عقب خشک (Dry Back) با بویلرهای فولادی عقب خیس (Wet Back)

6- تامین و نصب واحد تزریق شیمیایی بمنظور کنترل سختی ، PH و اکسیژن محلول در آب

7- جایگزینی دی اریتورهای اسکرابر با دی اریتورهای سینی دار

8- نصب Sample Cooler به منظور اندازه گیری پارامترهای آب دیگ طبق استاندارد

9- نصب اکونومایزر بر روی دیگ بمنظور افزایش راندمان

10- استفاده از لول کنترل های تدریجی به جای لول کنترلرهای On-Off در کنترل میزان آب ورودی به دیگ

11- استفاده از مشعل های مادولینگ بجای مشعل های 2 و یا 3 مرحله ای

12- نصب TDS سنج و شیر بلودان اتوماتیک بمنظور زیر آب زمانی دیگ در صورت نیاز

13- تعویض تله های بخار

14- اضافه نمودن مخزن کندانس در خروجی تله های بخار در صورت امکان

15- تقلیل بخار زنده مصرفی بمنظور کاهش بار دیگ در زمان پیک استفاده (مدیریت زمان)

16-  استفاده از سنورهای درصد هوای اضافه (O۲ Trim) بر روی دودکش بمنظور کنترل هوای اضافه احتراق

17- استفاده از CHP؛

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت 22:15  توسط محسن مدنی  | 

1-     استفاده از شیشه های دو جداره بجای شیشه های تک جداره

2-     تامین و نصب شیرهای ترموستاتیک

3-     نصب شیر برقی 3 راهه جهت تنظیم دمای منابع کویل دار

4-     جایگزینی مشعل های اتمسفریک با دمنده دار

5-     نصب آبگرمکن خورشیدی بمنظور تامین بخشی از آبگرم مصرفی

6-      جایگزینی مشعل های دو مرحله ای بجای تک مرحله ای و مادولیتینگ بجای 2 و یا 3 مرحله ای

7-     جایگزینی منابع انبساط باز با منابع انبساط بسته

8-     تعویض عایق لوله ها و استفاده از عایق با ضریب انتقال حرارت پایین

9-     بررسی و ترمیم نسوز کاری درب دیگ های فولادی

10- تعویض بویلرهای چدنی با بویلرهای فولادی

11- جایگزینی بویلرهای فولادی 2 مرحله ای (شعله برگشتی) با بویلر فولادی 3 مرحله ای

12- جایگزینی بویلرهای فولادی عقب خشک (Dry Back) با بویلر فولادی عقب خیس (Wet Back)

13- استفاده از سختی گیر بمنظور تقلیل سختی آب در زمان شارژ سیستم

14- استفاده از مبدل های صفحه ای بجای مخازن دو جداره و کویل دار

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت 22:11  توسط محسن مدنی  | 

1-     نصب درزگیر درب ها و پنجره ها (در سوله و ساختمانهای اداری)

2-     بستن درب های ورودی اصلی (با استفاده از جک اتوماتیک)

3-     بررسی و ایجاد دریچه هوای احتراق در موتورخانه

4-     اسید شویی بویلر و منابع کویل دار و یا دوجداره

5-     کنترل هوشمند در واحدهای اداری

6-      نصب توربولاتور در بویلرهای فولادی

7-     سرویس و تنظیم دوره ای مشعل ها

8-     چک نمودن عایق بدنه بویلرها

9-     بررسی وضعیت عایق لوله ها و منابع آبگرم و ترمیم موردی آنها

10- چک نمودن دوره ای تله های بخار

11- چک نمودن میزان نشتی آب و بخار از فلنج ها و شیرآلات و ترمیم آنها در صورت لزوم

12- بررسی دوره ای سختی آب و عملکرد سختی گیر و احیاء آن در صورت لزوم

13- بررسی دوره ای کنترلهای دیگ (پرشر سوئیچ، مانومتر، ترمومتر، ترموستات، لول کنترل، لول گیج)

14- بررسی وضعیت و عملکرد دی اریتور

15- بررسی عایق بدنه دی اریتور و ترمیم در صورت لزوم

16-  اعمال برنامه زمانبندی بمنظور بلودان منظم بویلر

17- بررسی صحت عملکرد واحدهای تزریق شیمیایی (هیدرازین، فسفات و آمونیا)

18- بررسی عملکرد مشعل در وضعیت شعله کوتاه و شعله بند

19- بررسی دوره ای نحوه عملکرد پمپ های بویلرهای بخار و آبگرم

20- بررسی موقعیت نصب تمامی سنورها خصوصاً ترموستات منابع کویل دار و ترموستات دیگ

21- نصب دمپراتوماتیک بر روی دودکش (در بویلرهای چدنی با ظرفیت های پایین)

22- بررسی PH آب مصرفی

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت 22:7  توسط محسن مدنی  | 

1-     کنترل هوشمند موتورخانه

2-     درزگیر درب و پنجره ها

3-     بستن و مسدود نمودن دریچه کولر در فصول سرد سال

4-     حذف شومینه ها (بستن شیرگاز شومینه و عدم استفاده از آن- بدلیل راندمان پایین و مصرف سوخت بالا بدلیل شرایط طراحی خانه ها )

5-     بررسی و ایجاد دریچه هوای احتراق در موتورخانه ها

6-      سرویس و تنظیم دوره ای مشعل ها

7-     چک نمودن عایق بدنه بویلرهای فولادی و چدنی- حدود ۳ الی ۵ درصد انرژی مصرفی در بویلرها از طریق عایق بدنه اتلاف می گردد

8-     بررسی وضعیت خمیر اتصال در بدنه بویلرهای چدنی- در بویلرهای چدنی بدلیل دمای بالای در محفظه احتراق همواره در کارکرد مداوم خمیر اتصال بین پره ها از بین رفته و این عامل باعث می شود که میزان اتلاف حرارتی از بدنه دیگ افزایش یابد.

9-     بررسی وضعیت عایق لوله ها و منابع آبگرم و ترمیم موردی آنها

10- اسید شویی دوره ای بویلر و منابع کویل دار و یا دوجداره

11- نصب توربولاتور در بویلرهای فولادی- توربولاتور صفحه مارپیچی از جنس آلومینومی، کربن استیل و یا استیل می باشد که در مسیر لوله ها بویلرهای فولادی نصب گردیده و با ایجاد اختلال در مسیر جریان دود از حرکت مستقیم جریان دود جلوگیری بعمل آورده و میزان انتقال حرارت را به میزان چشمگیری - ۳ الی ۱۲ درصد- افزایش می دهد

12- نصب دمپر دودکش- این راهکار در بویلرهای چدنی با ظرفیت های کم پیشنهاد می گردد.

13- بررسی دوره ای منابع انبساط و عملکرد فلوتر

14- بررسی وضعیت عایق منابع انبساط

15- بررسی وضعیت و عملکرد ترموستات دیگ و تعویض آنها در صورت لزوم

16-  بررسی وضعیت عملکرد پمپ سیرکوله و پمپ برگشت آبگرم

17- بررسی وضعیت عملکرد شیر 3 راهه و صحت عملکرد ترموستات بر روی کلکتور منابع آبگرم

18- بررسی موقعیت نصب تمامی سنسورها خصوصاً ترموستات منابع کویل دار و ترموستات دیگ

19- بررسی دوره ای شیرهای ترموستاتیک

20- بررسی دمای استخر و جکوزی و تقلیل آن تا دمای استاندارد

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت 21:38  توسط محسن مدنی  | 

توانمندیهای شرکت فرگان

-        تامین و تجهیز تاسیسات گرمایشی شامل :

بویلرهای آبگرم( شعله برگشتی، عقب خشک و عقب خیس) ، آبداغ( شعله برگشتی، عقب خشک و عقب خیس) به همراه تجهیزات جانبی شامل: پمپ های سیرکوله، مخزن کویل دار(عمودی و افقی )، منابع دو جداره، مخزن انبساط ( باز و بسته)، گاز سپراتور، یونیت هیتر آبگرم، مبدل های حرارتی آبگرم

بویلرهای بخار(عقب خشک و عقب خیس)  به همراه تجهیزات جانبی شامل: سختی گیر، مخزن کندانس، دی اریتور، مخزن بلودان، کلکتورهای خروجی بخار، تله های بخار، یونیت هیتر بخار و مبدلهای حرارتی بخار

بویلرهای روغن داغ( با اختلاف دمای ورودی و خروجی 10 الی 50 درجه سانتیگراد) به همراه تجهیزات جانبی شامل: مخزن ذخیره روغن- مخزن انبساط روغن- مخزن بلاکینگ وسل- مخزن گاز سپراتور

انواع مشعل شامل: مشعل های گاز سوز، گازوئیل سوز،مازوت سوز، دوگانه سوز و سه گانه سوز)،

 انواع پمپ شامل: پمپهای خطی، افقی، عمودی ،

انواع مبدلهای حرارتی: شامل مبدل های پوسته- لوله و مبدل های صفحه ای

انوع فیلترهای شنی شامل: فیلترهای شنی افقی و عمودی قابل استفاده در استخرها و تاسیسات تصفیه آب

 

-        تامین و تجهیز شیرآلات صنعتی شامل:

Globe Valve ، Gate Valve ، Ball Valve ، Pressure Reducing Valve ، Needle valve ،Butterfly Valve ، Check Valve، Solenoid Valve، Control Valve، Pneumatic Valve، Strainer, Steam Trap

 

-        تامین و تجهیز انواع تجهیزات کنترلی شامل:

Pressure Gauge، Temperature Gauge، Pressure Switch ، Temperature Switch ، Pressure Transmitter، Temperature Transmitter، Differential pressure Switch، Differential pressure Transmitter، Level Control، Level Gauge  

 

 

-         تامین و تجهیز تاسیسات سرمایشی شامل:

 انواع چیلرهای جذبی شامل چیلرهای آبگرم، بخار و شعله مستقیم

انواع چیلرهای تراکمی( شامل چیلرهای رفت و برگشتی و اسکرو)

انواع برج های خنک کننده ( مرطوب و خشک)

هواساز و ایرواشر

 

-        بررسی و ارائه و اجرای راهکارهای بهینه سازی انرژی در ساختمانهای مسکونی ،تجاری- اداری و کارخانجات شامل:

انجام ممیزی انرژی در ساختمانهای مسکونی، تجاری- اداری بمنظور پیشنهاد و ارائه راهکارهای بهینه سازی انرژی

طراحی، ساخت ، مشاوره و نصب توربولاتور بر روی بویلرهای فولادی آبگرم مسکونی خصوصاً در بویلرهای با ارتفاع دودکش زیاد که میزان اتلاف حرارتی در آنها پس از خاموش شدن مشعل بسیار بالاست

طراحی، ساخت ، مشاوره و نصب توربولاتور به منظور کاهش دمای دودکش و افزایش راندمان در بویلر های آبگرم و بخار صنعتی

طراحی، ساخت ، مشاوره و نصب اکونومایزر بر روی بویلرهای بخار بمنظور کاهش دمای دودکش و افزایش راندمان

سرویس و تنظیم مشعل ها بمنظور افزایش راندمان احتراق

تنظیم نسبت هوا به سوخت در حد استاندارد با استفاده از آنالیز احتراق به منظور افزایش راندمان

اصلاح و تغییر در عایق کاری بدنه بویلرهای بخار و آبگرم و خطوط انتقال بخار و آبگرم در جهت کاهش اتلاف حرارتی

 

-        انجام تست های دوره ای مخرب و غیر مخرب در بویلرهای آبگرم، بخار، روغن داغ فولادی و مخازن تحت فشار

-        طراحی و اجرای سیستم تاسیسات مکانیکی برای واحدهای مسکونی، تجاری- اداری و کارخانجات

-        طراحی و اجرای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استخر

-        طراحی و اجرای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی سالن های تربیت بدنی

-        طراحی و اجرای تجهیزات آبگرمکن های خورشیدی

-        طراحی و تهیه نقشه های ساخت مخازن ذخیره، مخازن تحت فشار و برج های پالایشگاهی

-        طراحی و اجرای تاسیسات آبرسانی( شرب، غیر شرب، اطفاء حریق) و سیستم فاضلاب

 

-        تهیه مدارک مهندسی (Documentation) مربوط به تجهیزات، مشاوره، طراحی، تهیه و اجرای امور مختلف مهندسی شامل:

خطوط تولید کارخانجات صنعتی

بازسازی و نگهداری تاسیسات و تجهیزات با در نظر گرفتن بهره وری در بخشهای انرژی و فنی و اقتصادی

مشاوره، نظارت، بازرسی در کلیه بخشهای فوق

-        ارائه ایده های جدید و بروز در کلیه های بخشهای فوق به منظور شاخص نمودن پروژه نسبت به پروژه های مشابه و ایجاد ارزش افزوده

+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت 20:57  توسط محسن مدنی  |